NEJRYCHLEJší SEDAN SVěTA (G-POWER M5 HURRICANE RR)
Starý rekord stanovila v listopadu 2008 verze 5ky Hurricane RS s 551 kW (750 k), která na vysokorychlostním oválu Westgerade jela 367,4 km/h. Varianta RR byla ale letos ještě rychlejší, během několika kol na testovací trati dosáhla 372,1 km/h. Takovou rychlostí byl mimochodem schopen jet legendární supersport McLaren F1.
G-Power M5 Hurricane RR vychází z BMW M5 E60. Jeho dvojitě přeplňovaný desetiválec má výkon 588 kW (800 k), který je k dispozici mezi 7500-8000 min-1. Původní kompresory ASA T1-313 z Hurricane RS vystřídaly větší ASA T1-316 poháněné řemenem. Dopují každou řadu válců zvlášť, což znamená až o čtvrtinu více vzduchu. Stlačený vzduch z kompresorů je ochlazován kvůli dosažení maximálního výkonu, teoretický je až 662 kW (900 k). Standardní airbox v horní části motoru byl nahrazen hliníkovým. Hodnota točivého momentu také není nijak malá: 800 Nm/5000 min-1. Čtyřventilový desetiválec dále dostal kované písty Mahle s nižší kompresí a zvýšenou mechanickou odolností, nové pístní čepy i ojnice. Zvýšení výkonu bylo dosaženo rovněž díky přemapování elektroniky.
Optimální deceleraci zajišťují patřičně výkonné brzdy vlastní konstrukce a výškově seřiditelné tlumiče, které lze nastavit celkem v devíti polohách. Rekordní vůz nebyl dále nijak upravován, pouze standardní dvacetipalcová kola Silverstone Clubsport nahradila menší devatenáctipalcová kovaná. Pneumatiky Michelin Pilot Sport rozměrů 255/35 ZR19 a 305/30 ZR19 jsou certifikovány pro rychlost větší než 370 km/h, jinak se používají 245/35 ZR20 vpředu, respektive 285/30 ZR20 vzadu.
Karoserie dostala bodykit Highline, který se kromě potřebného přítlaku stará i o optimální proudění vzduchu k motoru. Skládá se z upravených nárazníků, nástavců prahů a zadního spoileru. Interiér má přístrojovou desku, středovou konzolu a dveřní výplně potažené uhlíkovými vlákny. Ergonomický sportovní volant je čalouněn perforovanou kůží Nappa.
Rychloměr je ocejchován do 400 km/h. Není přehnaně optimistický, dvoutunový automobil, jak už bylo v úvodu naznačeno, dosahuje rychlosti 372 km/h. Z 0 na 100 km/h je schopen vystřelit za 4,35 s, na dvojnásobnou rychlost za 9,5 s a hranici 300 km/h pokoří za 25,8 s. Objednat si lze komplet za 252.100 eur (zhruba 6,3 milionu korun), ovšem bez daně. K dispozici jsou i další díly pro M5 ve variantách sedan a kombi a pro kupé a kabriolety M6. Například dvoukompresorový kit SK III, který zvedne výkon na 551 kW, stojí 56.000 eur (1,4 milionu Kč).
Společnost G-Power se úpravám vozů BMW věnuje již bezmála tři desetiletí, byla založena v roce 1983.
zdroj: www.auto.cz