KRáLOVé SAMETOVéHO CHODU – 12 VáLCE

Článek vložil swallard dne 27.11.2010 Králové sametového chodu – 12 válce

Přinášíme vám první díl seriálu o technologii dvanáctiválcových motorů od BMW .

Specifikum dvouřadého dvanáctiválcového čtyřtaktního motoru je vyvážený chod při kterém se vyruší všechny nepříznivé síly uvnitř motoru ještě lépe než v uspořádání již tak dobře vybalancovaného řadového šestiválce. Navíc díky pracovní době každých 60° je možno použít extrémně lehký setrvačník. Kvůli stabilnímu chodu je koncepce V12 vhodná pro luxusní limuzíny ve kterých jsou kladeny požadavky na tichost a provoz bez vibrací. Dalším aktivem je velký točivý objemnějších motorů již v nízkých otáčkách, který pomáhá rozpohybovat velmi těžká auta této třídy. Na opačném konci spektra nabídky vozů jsou supersporty, jež úspěšně těží z malých hmot klikového soustrojí, protože u V12 není potřeba dodatečně kompenzovat rušivé síly pomocí závaží na klice nebo setrvačníku.

Díky tomu poměrně velké motory jdou snadno do otáček. Výkony odpovídají výkonům dvou menších řadových šestiválců o polovičním objemu, ale úspora hmotnosti oproti dvěma samostatným motorům znamená nárůst efektivity na 1kg váhy motoru ve prospěch dvanáctiválce. V12 nejsou hojně využívány v masové produkci kvůli značným vývojovým a výrobním nákladům a trochu větší prostorové velikosti motoru, který je potřeba montovat podélně z důvodu prostorových limitů konstrukce současných vozidel.

Chceme-li nahlédnout ke kořenům dnešních sofistikovaných 12-válců N73B60 ze sedmičkové řady E65 760i je potřeba se vrátit do konce 70. let minulého století. Poválečný automobilový průmysl v Německu stavěl do té doby maximálně 8-válcové modely nejvyšších výrobních řad. V12-ky byly sporadicky aplikovány v některých špičkových modelech anglických či italských výrobců a Američané podlehli kouzlu V8.