BMW M1 COUPE: NEJMENší čLEN M MOTORSPORTU

Článek vložil kopic dne 29.01.2011 BMW M1 Coupe: nejmenší člen M Motorsportu

Design -

Jasné vyjádření nejvyšší dynamiky určuje dravá přední část s dominantními nasávacími otvory. Vzhled přední části působivě vyjadřuje značný výkonový potenciál vozu. Originálně navržené spodní části nárazníku dominuje trojice hlavních nasávacích otvorů, které zajišťují přívod chladicího vzduchu pro přeplňovaný šestiválec. Střední část je kryta jemnou mřížkou, zatímco otvory po stranách, kde mají standardní modely mlhová světla, nejsou zakryté. Chladiče oleje na pravé a levé straně vozu tak mají vždy zajištěn přísun čerstvého vzduchu. Známým charakteristickým prvkem designu přední části je také maska chladiče, umístěná ve stejné výšce jako hlavní světlomety, stejně široký je i pod nimi umístěný centrální nasávací otvor. Standardní výbavou novinky jsou bi-xenonové světlomety s typickými světelnými kroužky v horní části ohraničené světelným proužkem.OznačeníPočínaje jménem novinky, důvod, proč BMW zvolilo poněkud nešikovně znějící řadu 1-M Coupe je, aby se zabránilo zmatkům s legendárním vozem M1. Nejmenší a ekonomicky nejlevnější model z rodiny M je založen na typu 135i Coupe.

Proporce -

Nicméně, i tak je je 0,2 palce (5 mm) delší, 2,1 palce (53 mm) širší, 0,5 palce (13 mm) vyšší než jeho sourozenec 135i, zatímco jeho celková hmotnost činí 1495 kg, což znamená, že váží o 35 kilogramů méně. BMW říká, že rozložení hmotnosti mezi nápravy je téměř dokonalé, konkrétně 51,7/48,3.MotorZadní kola BMW řady 1 M Coupé pohání jednotka původem z modelu Z4 35iS. Ta je umístěna pod přední kapotou. Řadový šestiválec, vybavený přeplňováním M TwinPower Turbo disponuje nejvyšším výkonem 340 koní (250 kW) při 5900 1./min a točivým momentem 500 N.m mezi 1500 a 4500 1./min, který je k dispozici při využívání funkce overboost. Pro zajištění velmi rychlých reakcí motoru a progresivního nárůstu výkonu je motor vybaven dvojicí relativně malých turbodmychadel. Jsou vyrobené ze speciální oceli, která dlouhodobě odolává teplotám přes 1000 stupňů Celsia. Díky tomu není potřeba turbodmychadla dodatečně chladit. Specialitou nového motoru, schopného dodávat aktivně výkon až za hranici 7000 1./min, je dvojice charakteristik. Sportovní režim s rychlejšími reakcemi a dravějším projevem je k dispozici po aktivaci tlačítkem M, tradičně umístěným na koženém multifunkčním volantu.BMW řady 1 M Coupé se díky zcela nově postavenému podvozku drží tradice podmanivých jízdních vlastností, který má každý vůz z divize M. Zavěšení kol je nyní takřka kompletně vyrobené z hliníku a vyznačuje se novou kinematikou. Zaměření na dynamiku a jízdu na závodních okruzích odpovídá také použití M diferenciálu a variabilní svorností, která zvyšuje trakci zejména na vozovkách s měnící se trakcí nebo ve výjezdech ze zatáček. Důrazu na nízkou hmotnost odpovídá i velmi silná brzdová soustava, používající kotouče kombinující ocelové třecí segmenty a hliníkové středy. Přední kotouče mají průměr 360 mm. 1 M Coupé je vybaveno specificky naladěným stabilizačním systémem DSC, který se vyznačuje mnoha doplňkovými funkcemi, ale především velmi rychlými a jemnými zásahy. Řidič má kromě standardního režimu, laděnému přímo s ohledem na použití v modelu M, také druhý mód – M Dynamic Mode (MDM), který posunuje zásahy systému DSC dále. Tím umožní aktivnějším řidičům více využívat předností pohonu zadních kol. Stabilizační systém DSC lze samozřejmě také zcela vypnout při delším držení příslušného tlačítka.

Aerodynamika -

Změny provedené na modelu BMW řady 1 M Coupé mají za cíl snížení odporu vzduchu při současném zajištění potřebné přítlačné síly ve vysokých rychlostech. Právě otvory v přední části si tyto nároky vynutily zcela nové řešení. Poprvé se proto v sériovém automobilu objevují tzv. vzduchové záclony, které usměrňují proudění vzduchu kolem předních blatníků tak, aby zmenšily vznikající turbulence.Toto pokrokové aerodynamické řešení spočívá ve svislých otvorech na krajích spodní části předního nárazníku, jež rozdělují přicházející vzduch na dvě části. Otvory jsou vysoké přibližně 10 cm, široké 3 cm a jsou navržené tak, že vzduch vedou vnitřní částí nárazníku do slepého ramene v podběhu. Odtud je odváděn tenkou štěrbinou vysokou rychlostí kolem vnější strany kola. Proudící vzduch putuje kolem předních kol a překrývá je podobně jako záclona – odtud pochází pojmenování těchto speciálních otvorů. Toto vzduchové zakrytí kol účinně snižuje aerodynamicky nevýhodné turbulence vznikající kolem podběhů kol. Výsledkem je citelné snížení aerodynamického odporu, takže i spotřeby paliva.Optimalizace proudění vzduchu v blatnících a kolem kol umožnila značné zdokonalení proudění vzduchu kolem celého vozu. Není divu, že právě tyto otvory jsou hlavním prvkem aerodynamické účinnosti celého vozu. Podobně řešené vzduchové záclony předních koly byly k vidění již v roce 2009 na konceptu BMW Vision EfficientDynamics na autosalonu ve Frankfurtu. Současně je to hmatatelný příklad výsledků vývojové činnosti nového aerodynamického testovacího centra BMW Group Aerolab, kde probíhají testy modelů ve skutečné velikosti a v reálných podmínkách.

 

Technické údaje:

Motor: řadový šestiválec s přeplňováním a přímým vstřikováním

Zdvihový objem: 2979 cm3

výkon: 250 kW/340 k při 5900 min-1

Točivý moment: 450 Nm (overboost: 500 Nm) při 1500–4500 min-1

Zrychlení (0–100 km/h): 4,9 s

Zrychlení (0–200 km/h): 17,3 s

Nejvyšší rychlost: 250 km/h

Kombinovaná spotřeba podle EU: 9,6 l/100 km

Emise CO2 podle EU: 224 g/km, emisní norma EU5

 

Zdroj: www.autolevel.cz